Aldrig förr har osäkerheten kring reglemente och förutsättningar varit så stor som inför säsongen 2025.

– Jag har varit engagerad på arrangörssidan i snart 50 år och jag kan inte minnas att mästerskapsregler kommit ut så här sent tidigare, säger Lars Mattsson, ordförande i MAS – Motorarrangörerna i Sverige.

De sena reglerna och ovissheten kring vad som ska gälla, främst för supportklasser i SM, har gjort att MAS tvingats avvakta med att presentera kalender och regler.

– Detta är naturligtvis inte bra, men vi hoppas att vi med vårt nya koncept trots allt kan vinna förarnas förtroende och vara det självklara valet för dem som vill hålla sitt tävlande ett snäpp under SM-nivå 2025, säger Lars Mattsson.

Kalendern är nu så gott som spikad, och seriens andra deltävling efter succépremiären i Torsby blir Rally Lima där MAS är supportklass till SM.

– Vi blev tvungna att göra så här denna gång, och vi ska göra allt vi kan för att poängfördelningen i slutändan blir så rättvisande som möjligt, säger Lars Mattsson.

Efter Lima vänder vi söderut för tävlande på grus i Ljungby den 20 april. Därefter väntar Apexrundan (supportklasser SM Snapphanerallyt i Hässleholm). Serien avslutas sedan i Nyköping den 18 oktober med Lövdansen och cupavslutning.

Nyheter i MAS Rallycup 2025 – två ”cuper i cupen” skapar extra spänning

– 2025 gör vi något som jag velat göra länge, vi startar en veterancup. Föraren ska vara 50 år eller äldre men får fortfarande tävla med värstingbilar, både i 4WD och 2WD, säger Anders Åberg och fortsätter:

– När man når 50-årsstrecket är reaktioner och mod något reducerade, men plånboken är på ens sida. Då vore det väl självklart att kunna erbjuda ett alternativ för dessa förare att tävla på lika villkor mot varandra.

Utöver veteransatsningen vill MAS Rallycup även lyfta fram tjejerna. Detta görs genom en Tjejcup där det bäst totalplacerade ekipaget med minst en tjej i bilen får högst poäng.

– Vi har många framgångsrika och mycket duktiga co-drivertjejer, så varför inte låta dem kämpa om titeln ”Sveriges snabbaste rallytjej 2025”, säger CG Wilke, ledamot i MAS.

Utöver co-drivertjejerna finns exempelvis föraren Hannah Jakobsson, som med sin R5 Ford har tagit flera totalsegrar och nu har tempot att slåss i toppen av MAS Cupen. Även hon kan därmed konkurrera om denna titel.

Till sist vill MAS även lyfta juniorerna och blir först med en riktig juniorklass där man ska ha minst C-licens och vara 16 till 23 år gammal. Tävlandet i denna klass sker endast med standardbilar (Grupp F m.m.).

Tävlingskalender 2025:

18/1 Finnskogsvalsen, MK Ratten, Torsby
8/3 Rally Lima, Lima
20/4 Midsommardansen, Ljungby
9/8 Apex Snapphanerundan, Hässleholm
18/10 FINAL – Lövdansen, SMK Nyköping

Tävlingsklasser 2025:

Klass 1. 4WD (R5, WRC, Nat Spec 4WD, Nat 4WD m.fl.)
Klass 2. Trimmat 2WD (Rally 4, R2 m.fl.)
Klass 3. Historic Rally (Appendix K 4WD samt 2WD fram till år 2000)
Klass 4. Standard (VOC Mekonomen Rally, Grupp F, Grupp E och Grupp N 0–1400)
Klass 5. Junior Standard (VOC Mekonomen Rally, Grupp F, Grupp E och Grupp N 0–1400). Föraren måste inneha minst C-licens och inte vara äldre än 23 år.

MAS Veterancup

Körs i två klasser, 4WD och 2WD. Föraren måste vara 50 år eller äldre. För 2025 års cup ska man vara född 1975 eller tidigare. Man tillåts tävla från och med det år man fyller 50 år.

VET 1: Samma bilklasser som huvudklassens Klass 1 och Klass 3 (4WD endast).
VET 2: Samma bilklasser som huvudklassens Klass 2 och Klass 3 (2WD endast).

Tjejcupen

Alla ekipage med minst en tjej i bilen tävlar även i Tjejcupen. Poäng delas ut enligt totalplacering.

B & C-förarcupen

För B- och C-licensierade förare i Klass 2 och Klass 4. Separata poäng beräknas i respektive klass men slås ihop i en och samma lista.

Kontakt:

Lars Mattsson, ordförande MAS – Motorarrangörerna i Sverige
lars.mattsson1@telia.com
070-309 93 93

Anders Åberg, Apex.se
anders@apex.se
070-910 15 50